Δημόκριτος Αποφθεύγματα

Standard

Δημόκριτος ( 470-370 π.Χ. , Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος)
Προσωκρατικός φιλόσοφος που, γεννήθηκε στα Άβδηρα στην Θράκη. Μαθητής του Λεύκιππου. Πίστευε ότι η ύλη αποτελείτo από αδιάσπαστα, αόρατα στοιχεία, τα «άτομα». Επίσης ήταν ο πρώτος που αντιλήφθηκε ότι ο Γαλαξίας είναι το φως από μακρινά αστέρια. Ήταν ανάμεσα στους πρώτους που ανέφεραν ότι το σύμπαν έχει και άλλους «κόσμους» και μάλιστα ορισμένους κατοικημένους. Τα ενδιαφέροντα του Δημόκριτου ήταν εξαιρετικά πλατιά. Ασχολήθηκε σχεδόν με όλους τους τομείς της ανθρώπινης γνώσης.
Μεταγενέστεροι μελετητές του στην αρχαιότητα χώρισαν το έργο του σε δεκατρείς τετραλογίες, ενταγμένες σε πέντε ομάδες έργων: τα ηθικά (δύο τετραλογίες), τα φυσικά (τέσσερις τετραλογίες), τα μαθηματικά (τρεις), τα μουσικά (δύο), τα τεχνικά (δύο). Το ύφος του Δημόκριτου επαινούνταν πολύ στην αρχαιότητα και αξιολογούνταν στο ίδιο επίπεδο μ’ αυτό του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Από τον τεράστιο όγκο των γραπτών του σώζονται ελάχιστα αποσπάσματα.
Άνθρωποι τύχης είδωλον επλάσαντο, πρόφασιν ιδίης αβουλίης.
μτφρ: οι άνθρωποι επινόησαν τη θεά της Τύχης για να δικαιολογήσουν τη δική τους έλλειψη θέλησης.

• Πολλοί δρώντες τα αίσχιστα, λόγους τους αρίστους ασκέουσι.

• Ο κόσμος σκηνή, ο βίος πάροδος. Ήλθες, είδες, απήλθες.

• Ποθητός είναι μάλλον ή φοβερός κατά βίον προαιρού. Ον πάντες φοβούνται, πάντας φοβείται.
μτφρ: διάλεξε να είσαι αγαπητός παρά να σε φοβούνται. Αυτός που τον φοβούνται όλοι, τους φοβάται όλους

• Ένιοι, πόλεων μεν δεσπόζουσι, γυναιξί δε δουλεύουσι.
μτφρ: κάποιοι κυβερνούν πόλεις αλλά είναι δούλοι γυναικών

• Ανθρώποις πάσι ταυτό αγαθόν και αληθές. Ηδύ δε άλλω άλλο.
μτφρ: για όλους τους ανθρώπους, το καλό και το αληθινό είναι το ίδιο. Αυτό που προκαλεί ευχαρίστηση όμως είναι διαφορετικό στον καθένα.

• Παιδός, ουκ ανδρός το αμέτρως επιθυμείν.
μτφρ: οι υπέρμετρες επιθυμίες χαρακτηρίζουν παιδιά και όχι τον άνδρα

• Ηδοναί άκαιροι τίκτουσιν αηδίας.

• Μεγάλα βλάπτουσι τους αξυνέτους οι επαινέοντες.

• Πολλοί πολυμαθέες νόον ουκ έχουσιν.

• Ζην ουκ άξιος, ότω μηδείς εστι χρηστός φίλος.

• Χαλεπόν άρχεσθαι υπό χερείονος.
μτφρ: είναι σκληρό να σε εξουσιάζει κάποιος κατώτερος

• Το νικάν εαυτόν πασών νικών πρώτη και αρίστη. Το δε ηττάσθαι αυτόν υφ’ εαυτού, αίσχιστον και κάκιστον.

• Νηπίοισιν ου λόγος, αλλά ξυμφορή γίνεται διδάσκαλος.
μτφρ: για τους ανόητους, δάσκαλος δεν είναι η λογική αλλά η συμφορά

• Ανοήμονες βιούσι ού τερπόμενοι βιούν.
μτφρ: οι ανόητοι ζουν χωρίς να είναι ευχαριστημένοι που ζουν.

• Μη δια φόβον, αλλά δια το δέον απέχεσθε αμαρτημάτων.
μτφρ: όχι από φόβο, αλλά επειδή έτσι είναι το σωστό πρέπει να απέχει κανείς από τα αμαρτήματα [και τις αδικίες]

• Ο γέρων νέος εγένετο, ο δε νέος άδηλον ει εις γήρας αφίξεται.
μτφρ: Ο γέρος υπήρξε νέος αλλά ο νέος δεν είναι σίγουρο ότι θα φτάσει να γίνει γέρος

• Το αεί μέλλειν ατελέας ποιέει τας πρήξιας.
απόδοση: η διαρκής αναβολή δεν ολοκληρώνει τις πράξεις

• Μέγα το εν συμφορήσι, φρονέειν ά δει
μτφρ: είναι σπουδαίο να σκέφτεσαι αυτά που πρέπει στις συμφορές

• Πλείονες εξ ασκήσεως αγαθοί γίνονται ή από φύσεως.
μτφρ: οι περισσότεροι γίνονται ικανοί με την άσκηση παρά από τη φύση τους

• Ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις.
μτφρ: ο κόσμος είναι μια [συνεχής] αλλαγή, η ζωή είναι γέννημα της φαντασίας.

• Γυνή πολλά ανδρός οξυτέρη προς κακοφραδμοσύνην.
απόδοση: η γυναίκα είναι πιο ξύπνια από τον άντρα στις πονηριές

• Βίος ανεόρταστος μακρά οδός απανδόχευτος.
μτφρ: μια ζωή χωρίς γιορτές [και πανηγύρια] είναι σαν ένας μακρύς δρόμος χωρίς πανδοχείο.

• Οι εκούσιοι πόνοι την των ακουσίων υπομονήν ελαφροτέραν παρασκευάζουσι.

• Ανδρί σοφώ πάσα γη βατή, ψυχής γαρ αγαθής πατρίς ο ξύμπας κόσμος.

• Αγαθόν ή είναι χρεών ή μιμείσθαι.
μτφρ: πρέπει να είσαι καλός ή να προσποιείσαι ότι είσαι

• Μηδέν εκ του μη όντος γίνεσθαι μηδ’ ες το μη ον φθείρεσθαι.

• Αγαθόν ού το μη αδικείν, αλλά το μηδέν θέλειν.
μτφρ: το καλό [και σωστό] είναι όχι μόνο να μην αδικείς αλλά ούτε να θέλεις να το κάνεις

• Μούνοι θεοφιλέες, όσοις εχθρόν το αδικέειν.
μτφρ: είναι αγαπητοί στους θεούς μόνο όσοι εχθρεύονται την αδικία

• Αμαρτίης αιτίη η αμαθίη του κρέσσονος.
μτφρ: αιτία της κακής πράξης είναι η άγνοια του καλύτερου

• Δόξα και πλούτος άνευ συνέσεως ουκ ασφαλή κτήματα.

• Μη πάντα επίστασθαι προθύμεο, μη πάντων αμαθής γένη.
μην επιθυμείς να τα μάθεις καλά όλα για να μη μείνεις αμαθής σε όλα

• Μεγαλοψυχίη το φέρειν πραέως πλημμέλειαν.
μτφρ: είναι μεγαλοψυχία να αντιμετωπίζεις με πραότητα το σφάλμα [του άλλου]

• Γήρας και πενία δύο τραύματα δυσθεράπευτα.

• Από ομονοίης τα μεγάλα έργα.

• Υπό γυναικός άρχεσθαι ύβρις αν ανδρί είη εσχάτη.
μτφρ: το να εξουσιάζεται ένας άντρας από μια γυναίκα είναι ο μεγαλύτερος εξευτελισμός

• Νόμω και άρχοντι και τω σοφωτέρω είκειν κόσμιον.
μτφρ: στο νόμο, στον άρχοντα και στον σοφό είναι σωστό να υποχωρεί κανείς

• Τα καλά μας έρχονται με δυσκολία και μετά από αναζήτηση, ενώ τα κακά και χωρίς να τα αναζητήσουμε.

• Ο ύπνος την ημέρα φανερώνει ή σωματικό πρόβλημα ή τεμπελιά ή αμορφωσιά.
Πηγή : http://www.gnomikologikon.gr/authquotes.php?auth=856#ixzz2X1Bc12Y5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s